Iwill
KK266plus-R
Socket
A alaplap
Teszteredmények
- C-Media CMI8738-6ch-MX hangvezérlő
A
CMI8738 blokkvázlata
(Kattints rá a nagyitáshoz!)
|
Ez a
hangchip 5.1 hangcsatornát kezel, ez pedig nem
mindennapos az alaplapra integrált vezérlők között. A
chipet több szempontból is megvizsgáltam: mennyire
terheli le a rendszert, illetve mennyire kompatibilis a különböző
alkalmazásokkal, ki lehet-e használni az 5+1 csatornát.
Összehasonlítási alapként egy SB Live! hangkártyát
használtam LiveWare 3.0 (4.11.01.0711) meghajtóprogrammal.
A blokkdiagramon látszik, hogy a chip modemként is működik,
de ezt a részegységet sajnos az MX változat nem
tartalmazza.
A
CMI8738 jellemzői |
Kimenetek |
Analóg 5.1, MPU-401,
SPDIF (opcionális) |
Kompatibilitás |
EAX, A3D,
DirectSound3D,
DirectMusic, SB Pro |
Full
duplex |
Igen, 16 biten is. |
Hullámtábla |
Nincs, nem támogatott. |
Egyebek |
HRTF (4 és 6
csatornán is)
Karaoke funkciók |
A Windows alatti telepítéssel nem volt semmilyen probléma,
a driver mellett telepítettem a Multi Channel Audio
Demo-t és az Audio Rack nevű programot. Az előbbivel ki
tudjuk próbálnia chip minden funkcióját, az utóbbi
pedig egy CD, MP3/Wave és MIDI lejátszó programot rejt.
A chip DOS alatt is működik (a driver telepítése után),
ekkor SoundBlaster Pro hangkártyaként üzemel.
Mint említettem volt, Linuxhoz is van meghajtó, és a többcsatornás
rendszert is kihasználhatjuk Linux alól.
Miben különleges még a CMI8738? Támogatja az EAX és
az A3D szabványokat (sajnos az nem derült ki a dokumentációból,
hogy pontosan melyiket, de gyanítom, hogy az 1.0-s változatot).
Valamint HRTF hangzás előállítására is képes
hardveresen.
Mi az a HRTF? A többcsatornás hangrendszerek általában
4 vagy 5.1 hangdobozt használnak a térhatású hang
megszólaltatására. Sokan mondhatják, hogy ez
felesleges, hiszen csak két fülünk van... A HRTF
tulajdonképpen ezen alapul: különböző eljárásokkal
úgy módosítják a két hangfalból vagy fülhallgatóból
érkező hangot, hogy az agyunk úgy érzékeli, mintha
pl. hátulról dörömbölne valaki. Az eljárás elég
bonyolult matematikai műveleteket igényel, ezért jó,
ha a hangchip hardveresen is támogatja azt. Természetesen
a dolognak van egy nagy hátulütője: az ember általában
a hangforrás után forgatja a fejét, és ilyenkor a
hangtér szétesik. Másrészt csak egy bizonyos pontból
lehet igazán úgy érezni, hogy több irányból szólnak
a hangok. Ezért vezették be a négy hangfalat, ahol a
HRTF segítségével valóban teljesen élethű hangteret
lehet létrehozni. A C-Media egyébként C3DX-nek hívja
saját megoldását, amely hat hangfallal is működik.
A fentiek miatt is fontos, hogy pontosan megadjuk, fülhallgatóval,
kettő vagy négy vagy esetleg 5+1 hangfallal használjuk
a chipet, hiszen különböző eljárásokat, számításokat
kell végezni minden egyes esetben.
A Mixerben beállítható, hogy a HRTF számítások
mennyire terheljék a processzort (azaz milyen minőségű
legyen a HRTF hangzás), illetve azt is, hogy ki akarjuk-e
használni a mélyhang kimenetet (ha nem, akkor a mélyhangok
is a satelit hangfalakon szólnak). Rengeteg beállítás
vonatkozik az SPDIF ki/bemenetekre, de mivel ezzel nem
rendelkeztem, ezért erre most nem térek ki.
Először az Audio
WinBench 99-et futtattam le, és lemértem, hogy a C-Media
chipje, illetve az SB Live mennyire terheli le a számítógép
processzorát. A C-Media esetében a HRTF számításokat
a legjobb minőségre állítottam.
Az eredményekből
látszik, hogy az SB Live kevesebb rendszererőforrást igényel,
sok esetben nem is lehet mérni a terhelést. A legtöbbször
2-3-szor jobban terheli a CMI8738 a CPU-t, mint a Live, de
soha nem nagyobb a terhelés 8%-nál.
Ezután elindítottam a Windows Rendszermonitorát, elindítottam
a fent említett Demo-t és figyeltem a processzor terhelését:
|
CMI8738 |
SB
Live |
HRTF
Demo |
16%-17% |
16%-17%,
néha 24% |
EAX
Demo |
15%-16% |
15%-16% |
Demo1
(MP3 lejátszás) |
25% |
24-24%,
néha 30% |
Érdekes,
hogy míg a CMI8738 többé kevésbé ugyanúgy terhelte
a processzort a hanglejátszás alatt, addig a Live időként
- néhány másodpercre - egy kicsit jobban megizzasztotta az Athlont. Ha ettől
eltekintünk, akkor ugyanúgy szerepelt a két megoldást.
A fenti adatok talán nem sokat mondanak, ezért
lefuttattam a Quake 3 demo változatát is, hiszen azt sokan
ismerik, és könnyen hozzáférhető. A
grafikai beállításokat teljesen levettem, hogy a
videokártya a lehető legkevésbé szóljon bele a
tesztbe. A hangminőséget pedig a legjobbra állítottam.
|
CMI8738 |
SB
Live |
Demo001 |
145,8
fps |
152,3
fps |
Demo002 |
146,7
fps |
154
fps |
Itt már
látható, hogy a Live valóban kevésbé terheli a
processzort, hiszen a játék több képkockát tudott
megjeleníteni, mint amikor a CMI8738 szolgáltatta a
hangot. Az eltérés nem nagy, 5% körül van. Ezután
lássuk a kompatibiltást: Az általam kipróbált játékok
(Quake 3, Half-Life: Counter-Strike) mind felismerték,
hogy többcsatornás chippel van dolguk, és ki is használták
azt. A DVD lejátszásnál azonban adódtak kisebb
gondok: a PowerDVD 3.0-s változata felismerte a chipet,
és be is lehetett állítani, hogy 2, 4 vagy 6
hangfalon dübörögjön-e a film. A tesztet siker koronázta,
minden beállítás jól működött. Azonban a WinDVD
3.0-s verziója fennakadt a rostán: nemhogy nem engedélyezte
a 4 vagy 6 csatornát, de sztereó beállítás mellett
sem adott ki magából egy fikarcnyi hangot sem,
teljesen néma maradt! Az Intervideo oldalán az áll,
hogy támogatják a CMI8738-at, de csak négy csatornáig
(azaz az előző chipverziót). Ennek ellenére nem szólalt
meg... Sajnálom, mert a legjobb szoftveres DVD lejátszóról
van szó, de valószínűleg előbb-utóbb megoldják a
problémát a fejlesztők.
A
chip egyetlen nagyobb hibája, hogy nem hullámtáblás,
azaz MIDI file-okat ne nagyon hallgassunk rajta
(legfeljebb szoftveres wavetable emulátorral, de ezt
sajnos nem kapunk hozzá)...
A
hangzásról: Az MP3 lejátszásnál nem lehet megkülönböztetni
a CMI8738 hangját az SB Live-étól. A játékok alatt
sincs nagy különbség: tiszta, telt hangzás. Azoknál
az alkalmazásoknál viszont, amelyek kihasználják az
EAX lehetőségeit, érezhető az SB Live előnye (elvégre
a Creative fejlesztette ki az EAX-et). Az EAX tulajdonképpen
különböző effektusokkal módosítja az eredeti
hangot, így a programozók könnyedén létrehozhatnak
visszhangos barlangot, vagy éppen egy koncerttermet. Az
SB Live jobban végzi a feladatát, és így az
effektezett hangok teltebbnek tűnnek. Mindkét vezérlő
hangját bedigitalizáltam, így így mindenki meggyőződhet
erről. A hang az EAX demóból származik. (Összehasonlítási
alapként feltettem a szoftveres EAX megvalósítás
hangját is).
|