Click Here!


Opel Speedster
Teszt

Ha egyszer beül, többé nem akar kiszállni. ezzel a szlogennel sokszor találkoztunk egy japán autómárka hirdetéseiben, de ez a mondat méginkább jellemző azokra, akiknek sikerül egyszer egy Speedster volánja mögé kerülni. A sportautóban átérezhető az, amit a vezetés élményeként szoktunk emlegetni.

Nem meglepő, hogy a Sláger Rádió népszerű műsorvezetője, Boros Lajos is kifejezetten örült annak, hogy nemrégiben a Sztárok a Hungaroringen elnevezésű rendezvényen őt sorsolták össze a Opel Speedsterrel, s így néhány kört megtehetett a Lotus angliai üzemében készülő kocsival (a típust az Opel a nagy múltú angol céggel karöltve fejlesztette ki). De mitől is olyan jó a Speedsterrel autózni?

1.1 méteres magasság
A tervezők szándéka az volt, hogy igazi élményautót alkossanak. Ennek érdekében csak arra ügyeltek, hogy a kocsi menettulajdonságai kiemelkedőek legyenek, s a kényelmi tényezőkre, mint lényegtelen dolgokra, szinte egyáltalán nem is fordítottak figyelmet.

A cél megvalósításához a közepmotoros elrendezést választották, amivel a kocsi súlypontját a autó tengelyvonalainak metszéspontjához igyekeztek terelni. Azért, hogy ez a súlypont minél lentebb is kerüljön, alacsonyan helyezték el a padlólemezt, s a Speedster magasságának már alig több, mint egy méternél határt szabtak. Ezek a tulajdonságok megalapozták a jó útfekvést, de ezzel még nem elégedtek meg a konsruktőrök, s a jó kanyarstabilitás érdekében széles (elöl: 1450, hátul: 1488 mm-es) nyomtávot szerkesztettek.

 

   


Magassága mindössze 1112 mm

  

Ehhez szintén széles Bridgestone sportabroncsok társulnak, elöl 175-ös, míg hátul 225-ös mérettel, amelyeket kovácsolt kerékagy kapcsol a vázhoz, kettős keresztlengőkaros, csavarrugós, gáztöltésű lengécsillapítós futóművön keresztül.

Az autó vázát extrudált alumínium elemekből, műgyantával történő ragasztással állítják elő. Az extrudálás azt jelenti, hogy a forró (de nem az olvadáspontig hevített) könnyűfémet egy nyíláson nagy nyomással átpréselik, majd megfelelő hosszúságúra vágják. A művelet után az alkatrész nagy hajlító- és csavarószilárdsággal rendelkezik.

A karosszéria vázához hasonlóan a burkolóelemeket is olyan anyagból kellett kialakítani, amely kis súlyt eredményez, nevezetesen üvegszál-erősítésű műanyagból. Egyes elemeket itt is ragasztással rögzítenek az alvázhoz, míg a mozgatható burkolatokat (ajtók, fedelek) csavarozással.

Ezek együttesen 870 kilogrammos önsúlyt adnak, ami a motor 147 lóerejével párosulva kitörő dinamizmust sejtet.

Gyorsulása: 5.9 másodperc
A 147 lóerős teljesítményt az Opel Astra Coupe-ban már bemutatkozott 2.2 literes, négyhengeres ECOTEC motor szolgáltatja, melynek 203 Nm-es nyomatéka 4000-es fordulatnál áll rendelkezésre. Az erőforrás szintén könnyűfém kialakítású, így súlya hűtőfolyadék és motorolaj nélkül 138 kilogramm.

 

  


Belül is sok az alumínium

   

Ezek a paraméterek 217 km/h-s végsebességet és 5.9 másodperces gyorsulást (100 km/h-ra) tesznek lehetővé, jól szolgálva a sportos autózást.

Puritán belső
A vezetési élmény tehát a fentiekből adódik, s most ejtsünk szót a Speedster puritánságáról, ami a belsőre tekintve igazán szembetűnő. Ne keresse senki a központi zár, vagy az elektromos ablakemelő gombját, hiszen - sok minden egyéb mellett ezeket sem fogja megtalálni.

Van viszont a külsővel összhangban álló, szögletes formákat mutató, alumíniummal díszített belső. A legjellegzetesebb ezen a területen a mindössze 320 milliméteres Momo kormánykerék, amely kis mérete ellenére teljes légzsákot rejt, s amelyet természetesen nem szereltek fel szervóval, hogy a vezető jobban érezze az utat. Egy másik jellegzetes dolog az indítógomb. A Speedster nem személyautósan slusszkulccsal, hanem versenyautók módjára, gombnyomásra indul.

Az egyszerűséget addig a pontig fokozták a konstruktőrök, hogy az utas (a vezetőjéhez hasonlóan kompozit anyagokból készült, s jó tartást adó) ülését már úgy alakították ki, hogy azt nem is lehet állítani, teljesen fix. Az egyetlen mód arra, hogy elhelyezkedését valamennyire tudja javítani az, ha állítja az előtte található lábtartót. Erre a meredek kanyarvételek előtt szüksége is van.

Az ülések mögött találjuk a vászontetőt, melyet egy speciális tokban helyeztek el. Még hátrébb a kétszemélyes sportautóhoz szabott kétszemélyes, 206 literes csomagtartóval találkozunk.

 

   


Csak a vezető ülése állítható

  

Ez a méret arra elegendő, hogy egy rövid kiruccanás apró poggyászait be lehessen pakolni.

Forma-1-es biztonság
Egy sportkocsi nagyobb dinamizmusa, nagyobb veszélyt is rejt magában, így igazán fontos figyelmet fordítani a biztonsági tényezőkre. Ezt hivatott szolgálni (a már említett légzsákon kívül) a blokkolásgátlóval szerelt, 288 mm átmérőjű tárcsafék, mind a négy keréken. Ugyancsak jó szolgálatot tehet a Forma-1-es autók mintájára konstruált első ütköződoboz, amely frontális ütközéskor elnyeli a fellépő energiákat. Oldalütközéskor ugyanezt a szerepet tölti be az ajtókat kitöltő hab. Felborulás esetén pedig a bukócső kap védekező, védő feladatot.

A kevesebb, több
A Speedster exkluzivitását azzal szeretné megőrizni az Opel, hogy korlátozza gyártási sorozat nagyságát. Ez konkrétan évi háromezer autót jelent, amiből kétezret Angliában, illetve Németországban szeretnének értékesíteni. Hogy a vevők még inkább úgy érezzék, kocsijukból csak egy van, minden modell műszerfalán ezüstplakettet helyeznek el, ami többek között a gyártási számot tartalmazza. Aki pedig megveszi az autót, az a nap nagy részében leginkább azt szeretné, hogy ezt a műszerfalat lássa maga előtt, s minél tovább élvezhesse a vezetés élményét.

Forrás: Kicsikocsi.hu

Szólj hozzá a fórumban!


 

Legfrissebb fórumtémák

 
[an error occurred while processing this directive]
 

 

Copyright: Fellpack Kft. 2000-2023. Minden jog fenntartva.

Médiaajánlat